ערש"ק מחצית השקל, כי תשא תשע"ו
וידבר יהוה אל-משה לאמר כי תשא את-ראש בני-ישראל לפקדיהם ונתנו איש כפר נפשו ליהוה בפקד אתם ולא-יהיה בהם נגף בפקד אתם זה יתנו כל-העבר על-הפקדים מחצית השקל בשקל הקדש עשרים גרה השקל מחצית השקל תרומה ליהוה.
אומר הרב קוק, יש שני רוממויות אשר רומם אותנו הקב"ה מכל עם ולשון. בחטא העגל איבד עם ישראל מרוממיותו והפך להיות "ככל העמים".
מחצית השקל ענינה השבת והעמדת מהותו ורוממותו של עם ישראל לאחר חטא העגל.
אומר הכוזרי, חטא העגל שנראה כחטא גדול ועצום, אכן כך הוא.
היות חטא זה גדול, הינו ביחס לעם ישראל. בהתייחס לעמים כולם אין חטא זה גדול ומשמעותי כל כך.
חטא העגל נבע מרצונם של ישראל להנהגה טבעי. וירא העם כי-בשש משה לרדת מן-ההר ויקהל העם על-אהרן ויאמרו אליו קום עשה-לנו אלהים אשר ילכו לפנינו כי-זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה-היה לו. כל אשר ביקש עם ישראל, הינו מי שינהיג אותם שכן מנהיגנו משה אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו. הנהגה ככל העמים.
ישראל הינו בבחינת אשר רוממנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו. עם אשר תורת ה' מהות קיומו, איננו כשאר העמים.
מעמי העולם יש אשר ילכו בדרך הישרה, וזוהי תפארתם. עבור עם ישראל דרך זו איננה על פי ערכם. הנהגת ישראל ככל העמים הינה פחיתות ופגיעה בעשייה ובמהות הישראלית.
עם ישראל איננו הולך בדרך הישרה בשל היותה ישרה, עם ישראל הולך בדרכי ה', דרך אשר איננה שכלית או רגשית. הנהגת ישראל הינה מצווי ועל מנת לעשות נחת רוח לקב"ה.
חטא העגל הינו חטא גדול רק למדרגתם של ישראל. בחטא זה, באמור ישראל וירא העם כי-בשש משה לרדת מן-ההר ויקהל העם על-אהרן ויאמרו אליו קום עשה-לנו אלהים אשר ילכו לפנינו כי-זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה-היה לו, הביא עצמו למדרגת האומות, מדרגת הרגש מדרגה שכלית, עשיית הדברים מתוך "הרגש הפשוט, הרגש האנושי" לא מצד עשות רצון הקב"ה. עשייה שכזו איננה יאה לאשר רוממנו מכל העמים.
ענינו של עם ישראל היותו אור לגויים, מתווה דרך הנהגה בעולם, הרמת קרנו של הקב"ה והבאת העמים לאמירת ה' אחד ושמו אחד. לאחר חטא העגל, בהיות עם ישראל הולך ועושה ע"פ הרגש והשכל, הרי הוא כשאר העמים ולא יוכל למלא את ייעודו.
אומרת הגמ' א"ר אבהו אמר משה לפני הקב"ה רבש"ע במה תרום קרן ישראל אמר לו בכי תשא.
כי תשא, מחצית השקל היא אשר תביא לרוממותו של עם ישראל.
מחצית השקל כנאמר בפסוקים ענינה ונתנו איש כפר נפשו ליהוה בפקד אתם ולא-יהיה בהם נגף בפקד אתם. באם ענינה ולא-יהיה בהם נגף בפקד אתם אם כך יש לתת מחצית השקל רק בעת מנין ישראל ולא באופן תמידי גם כאשר לא מונים את ישראל.
אומר הרב קוק "על כן חשב השי"ת מחשבות שיתנו מחצית השקל בכל שנה לבנין המקדש והקרבנות, נתינה זו תהיה מקודשת בקדושת השי"ת, עד שימלא לב העושה אותה לעשות רק לשם ה'.
מחצית השקל הבאה לאחר חטא העגל ענינה השבת ישראל למעלת מהותם, היותם עושים לא רגשית או שכלית אלא בשל ציווי הקב"ה.
עשייה, הגיונית ומוסרית מעלה היא בהעשותה ע"י אומות העולם. עבור עם ישראל, העם אשר רוממנו מכל העמים, עשייה שכזו "שפלות וחסרון".
זוהי מעלתם של ישראל בהקדימם נעשה לנשמע, ראה דברינו "נעשה ונשמע, משפטים ע"ו
זהו שאמר הקב"ה למשה, בכי תשא, תרום קרן ישראל.
הרם קרן ישראל עמך
שבת שלום
דויד לקס אמת
דויד לקס - מאבחן ומטפל הוליסטי מומחה מאבחן ומטפל הוליסטי, ניסיון מעל 10 שנים. פסיכותראפיה גופנית, איזון גוף נפש, רפלקסולוגיה, אירדיולוגיה, עיסוי רקמות עמוק, דמיון מודרך, תנועה, מודעות עצמית. מתמחה במצוקות על רקע נפשי, בנוסף מטפל בחולים במחלות "סופניות". מנחה קבוצות ויחידים, למודעות עצמית, זיהוי וסיוע בפתרון בעיות התנהגותיות. מרצה למודעות יהודית.| 052-6409251